Szende Gabriella

Önterápia nemi erőszakra

2019-01-28

Telt combok, telt mellek, széles csípő – tipikus termékenységszimbólumok. Niki de Saint Phalle legismertebb művei Párizsban állnak: a Pompidou Központhoz közeli Sztravinszkij-kút tarka kinetikus vízköpő nőalakjai. A torz szobrok a művészi önkifejezés szókimondó eszközei: a művésznő önterápiája válaszul a gyerekkorában elszenvedett traumákra.

Niki de Saint Phalle (1930-2002) francia-amerikai szobrász, festő, filmművész leginkább monumentális szobrairól híres. A „Nana”, azaz „nőci” szobrok élénk színekkel festett óriási figurák apró fejjel, ám annál nagyobb testtel. Ihletet egy igen rossz élmény adott a művésznőnek: apja 11 éves korában szexuálisan bántalmazta, kolerikus anyja folyamatosan verte. Később idegösszeomlást kapott, a kórházi kezelés mellett önterápiába kezdett. Így születtek az olyan installációk, mint a 29 méter hosszú, 9 méter széles és 6 méter magas fekvő nőalak. A belsejében kialakított tejbárba, vetítőterembe, teraszra a szobor lába közötti résen keresztül lehetett bejutni – ennek szimbólumát a fentiek ismeretében talán nem is szükséges boncolgatnunk.

1984-től 1987-ig Niki ideje nagy részét a Tarot Kertben töltötte

Niki de Saint Phalle ezoterikus szoborkertjének projektje a hetvenes évek végén kezdődött, és egészen a művész 2002-es haláláig tartott. A kert központi óriásszobra a Szfinxet formáló uralkodónő, amely Niki, egy régi kőfejtőben kialakított Tarot Kertjében áll Toscana és Lazio határán. A művész ebben a szoborban élt pár évig, melynek egyik keblében a hálószoba, másikban a fürdőszoba kapott helyet. A Tarot-kertben, az egykori kőfejtő helyén kialakított Teatro dei tarocchi (Tarot-színház) névre keresztelt központi helyen az Erő, az Uralkodónő, a Papnő-Mágus, a Nap és az Akasztott ember szobrai állnak. A kert kanyargós úthálózatát végigjárva az tarot kártya összes lapjának figuráját felfedezhetjük. Ez az út az Élet útja.

Ahogy a Szfinxet elhagyva lefelé sétálunk az ösvényen, szembe kell néznünk egy aranyszínű, telt, halálfejű nőalakkal – a tarot kártya Halál lapjával –, amely egy kék lepellel fedett lovon vágtat a zöldeskéken tükröződő víz felett, ahonnan karok nyúlnak az élők világához. A parkban mindenütt kígyókat ábrázoló figurákkal találkozunk, Saint Phalle egy gyermekkori epizódjának jelképéül, amelyet a „kígyók nyárának” nevezett. Egy héttel azután, hogy kikerült az idegszanatóriumból, levelet kapott az apjától, amiben ezt írta: „Biztos vagyok benne, hogy emlékszel, amikor tizenegy éves voltál, és megpróbáltalak a szeretőmmé tenni.” Niki a Titkom című könyvében írt erről: „Apám, ez a bankár, ez az arisztokrata beletette a számba a nemi szervét. Megtörte a hitemet az emberiségben”.

Hódolat Igor Sztravinszkijnek: Niki és Tinguely munkái a párizsi Georges Pompidou központ mellett

Niki 1930. október 29-én született Franciaországban francia apától, és amerikai anyától. Gyermekkorának és serdülőkorának nagy részét New Yorkban töltötte, de gyakran látogatott a család Franciaországba. Fiatal nőként Niki modellkedett, a Vogue és a Life magazin címlapján is szerepelt. 1950-ben születtek meg első festményei. Egy évvel később világra jött Bostonban első gyermeke, Laura. 1952-ben Párizsba költözött, hogy színházi és színészi tanulmányokat folytasson. 1953-ban idegösszeomlás miatt kórházba került. Niki úgy gondolta, hogy a festészet segíti őt a válság leküzdésében. Férjével és lányával együtt egy rövid időre visszatértek Párizsba, ahol más művészek arra ösztönzték, hogy folytassa egyedülálló festészeti stílusát. Nem sokkal később Mallorcára költöztek, ahol 1955-ben megszületett fia, Philip.

Munkáira hatott Paul Klee, Henri Matisse, Pablo Picasso, Henri Rousseau, Jackson Pollock és Robert Rauschenberg művészete, valamint Antonio Gaudí munkássága, különösen a barcelonai Park Güell, amely később inspirálta saját szoborkertjének létrehozásában.

1960-ban Niki és férje elváltak, az apánál maradtak a gyerekek, Niki egy művészeti kolóniába költözött Jean Tinguely-vel. A Nouveau Réalisme művészek csoportjához csatlakozott, folytatta művészeti kísérleteit, csoportos kiállításokon állította ki műveit, ekkor készültek „lövöldözős festményei”. Festéktartályokkal felszerelt pisztolyból, puskából vagy ágyúból lőtt rá alkotásaira; ez a spontán hatás fejezte be a műveket.

Niki 1982-ben megalkotott egy parfümfiolát a Jaqueline Cochran cégnek. A parfümből bejövő pénzt a Tarot Kert finanszírozására használta fel. 1994-ben Kaliforniába, La Jollára költözött, ott élt és alkotott egészen haláláig.

Monumentális nőcijei, Tartot Kertjének óriási figurái, puskával befejezett festményei és több száz alkotása segítette abban, hogy megtalálja önmagát, tudatosan feldolgozza a gyerek- és ifjúkorát végigkísérő traumákat.

A képek forrása: http://nikidesaintphalle.org/ és http://ilgiardinodeitarocchi.it/

 

logo